Putse Grensfeesten - reglement van inwendige orde
1. Organisatie :
De Putse Grensfeesten worden georganiseerd door het comité Raad van het Dorp en dit jaarlijks de laatste zondag van de maand juni. Deze manifestatie heeft tot doelstelling het bevorderen van de plaatselijke handel en het verenigingsleven.
De organisator verbindt zich ertoe geen gegevens van deelnemers door te geven aan derden, dit conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer t.o.v. de verwerking van persoonlijke gegevens.
2. Plaats :
De Putse Grensfeesten worden gehouden in de Ertbrandstraat (Kapellen)- Puttestraat (Stabroek) -Antwerpsestraat (Woensdrecht).
3. Duur :
De Putse Grensfeesten gaat door van 08.30 uur tot 19.00 uur.
De zone bestemd voor de Putste Grensfeesten wordt verkeersvrij gemaakt van 07.00 uur tot 21.00 uur.
4. Deelnemers :
o Elke markthandelaar, lokale middenstander, lokale vereniging, rommelmarkter -hierna genoemd "deelnemer" of "standhouder"- kan potentieel deelnemen aan de Putse Grensfeesten.
o Elke deelnemer die wenst deel te nemen aan de Putse Grensfeesten dient zijn kandidaatstelling met activiteitsopgave te bezorgen aan het comité tijdens de inschrijvingsperiode die loopt van 1 februari tot 31 mei. Men kan hiervoor terecht op de website www.putsegrensfeesten.be of op het telefoonnummer van de voorzitter. Inschrijvingen die buiten de inschrijvingsperiode vallen zijn niet geldig.
o Deelnemers dienen hun akkoord met het reglement te bevestigen d.m.v. het aanvinken van het vakje "Ik ben akkoord met het reglement van de Putse Grensfeesten" op het inschrijvingsformulier. Als het vakje niet is aangevinkt kan er niet deelgenomen worden aan de Putse Grensfeesten.
o Alle deelnemers dienen in regel te zijn met hun verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.
o Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de verzekering van hun goederen en personeel dat zich bevindt op de Putse Grensfeesten. De organisator kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor enige schade, diefstal, verlies,...
5. Deelnemingsmodaliteiten :
- De standhouder die afwijkt van de door hem opgegeven activiteiten wordt van de Putse Grensfeesten verwijderd zonder aanspraak te maken op enige vergoeding en/of schadeloosstelling. De eventueel door de organisatie gemaakte kosten zullen op de standhouder verhaald worden.
- De toewijzing der standplaatsen gebeurt door de organisatie en dit na het verstrijken van de inschrijvingsperiode. Er is geen verhaal mogelijk tegen een genomen aanvaarding of weigering.
- De standhouder ontvangt tijdig voor de aanvang van de Putse Grensfeesten, én na betaling van diens retributie, een plaatsing-/doorgangsbewijs.
- De standhouder kan schriftelijk annuleren tot uiterlijk 2 weken voor de aanvang van de Putse Grensfeesten. Een annulering in de 14 dagen voor de Putse Grensfeesten, of het niet komen opdagen zonder annulering, betekent dat de retributie niet terugbetaald wordt.
- Door aanvaarding en plaatsing tijdens 1 editie geeft dit de standhouder niet automatisch recht op een plaats voor volgende edities.
- De organisatie stelt enkel een staanplaats ter beschikking, geen kraam, tent of ander materiaal.
- Standhouders die elektriciteit wensen dienen hiervoor zelf de nodige regelingen te treffen. De organisator voorziet GEEN elektriciteit.
o De deelnemers kunnen hun standen opstellen vanaf 07.00 uur en mogen om 18.00 uur starten met het ontruimen van hun stand.
o Deelnemers die hun stand niet hebben ingenomen om 08.30 uur kunnen hierop geen aanspraak meer maken, de standplaats kan aan derden worden toegewezen door de organisatie, de standhouder is verplicht achteraan aan te sluiten om alsnog een standplaats in te nemen.
- De standen worden zodanig opgesteld dat de doorgang ruim genoeg is voor het publiek en de hulpdiensten, een doorgang van 4 meter is wettelijk vereist voor interventievoertuigen. De standhouder houdt ook rekening met een vrije doorgang van minstens 1 meter tussen diens stand en de gevel.
- Het is de standhouders verboden schade toe te brengen aan het wegdek, de aanpalende wandel- en rijwegen en voetpaden. Onder geen enkel voorwendsel mogen zij hun kraam of wagen vasthechten aan wegen, verlichtingspalen of verkeersborden. De beschadigingen die toch zouden aangericht worden, dienen door de standhouder vergoed te worden.
- De standhouders zijn zelf verantwoordelijk voor alle ongevallen die zich gedurende de oprichting, de uitbating of het afbreken van hun stand kunnen voordoen. De organisatie wijst in alle gevallen de verantwoordelijkheid af.
o De organisator is niet verantwoordelijk voor een eventueel tegenvallende opbrengst tijdens het evenement.
- De standhouder dient alle geldende veiligheidsvoorschriften na te leven en is verantwoordelijk voor het correct opstellen, stevig verankeren en het uitbaten van de eigen stand op zulke wijze dat de veiligheid van de bezoekers gegarandeerd is. Kabels ed. mogen niet over de straat gelegd worden.
- Standhouders zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van alle wettelijke vereisten die van toepassing zijn op diens deelname (wet op de handelspraktijken, Btw-regelgeving, hygiëne-regelgeving, ...)
- Het gebruik van vloeibaar gemaakte petroleumgassen in persflessen en/of houders is verboden.
- Standhouders die voeding aanbieden dienen in hun stand een brandblusapparaat te voorzien.
- Het gebruik van verwarmingstoestellen voor bak-,braad of kookdoeleinden is slechts toegestaan in standen die hiervoor speciaal zijn uitgerust.
- De standhouders die alcoholische dranken verkopen dienen zich in orde te stellen met vigerende wetgeving.
- De standhouders die drank of voeding aanbieden zijn verplicht om te werken met herbruikbaar cateringmateriaal (éénmalige drankverpakkingen zijn uit den boze). Standhouders kunnen terecht op https://www.kapellen.be/duurzaamheid-op-evenementen waar een overzicht te vinden is van de toegestane materialen. Concreet houdt dit het volgende in:
- Het is verplicht om drank te serveren in herbruikbare recipiënten.
- Standhouders dienen een beloningssysteem te voorzien waaruit blijkt dat ten minste 90% van het herbruikbaar materiaal terug wordt gebracht. (bv. een waarborgsysteem).
- Het gebruik van éénmalig plastiek bestek, plastiek wegwerpbordjes en plastiek zakjes is absoluut verboden.
- Standhouders dienen zelf het afval dat voortkomt uit hun activiteit selectief in te zamelen (PMD, GFT, Papier, restafval,...) en mee te nemen na afloop van de Putse Grensfeesten. Als er enig afval achterblijft zal de organisator de kosten voor het verwijderen ervan verhalen op de standhouder.
- In elke stand moet goed zichtbaar, een bord worden aangebracht met de vermelding van de naam van de standhouder, het handelsregisternummer en het BTW-nummer.
- De organisatie ijvert voor een gemengd aanbod van artikelen. Als er al meerdere standhouders met eenzelfde artikel ingeschreven zijn zullen volgende inschrijvingen geweigerd worden.
- Mocht om enige reden dan ook, buiten de wil van de organisator om, de Putse Grensfeesten geheel of gedeeltelijk niet kunnen doorgaan, of vroeger dan gepland beëindigd worden, dan is de organisator aan de deelnemer geen schadevergoeding verschuldigd.
6. Retributie :
De retributie bestaat uit een vergoeding aan de organisatie en daarenboven de verschuldigde taksgelden aan de gemeentebesturen. Beide worden geïnd door de organisatie en de verschuldigde retributie wordt door de organisatie overgemaakt aan de gemeentebesturen.
7. Sancties :
o Bij wanbetaling, het niet akkoord gaan met of de niet-naleving van dit reglement zal alle verdere deelname geweigerd worden voor de toekomst.
o Bij het niet naleven van dit reglement tijdens de Putse Grensfeesten zal de deelnemer verplicht worden zijn/haar standplaats te verlaten.
o Bij geschillen zijn de rechtbanken van Antwerpen bevoegd.
Raad van het Dorp