Putse Grensfeesten - reglement van inwendige orde
Art. 1. De organisator :
De Putse Grensfeesten (aan Belgische zijde) worden georganiseerd door het comité "Raad van het Dorp", hierna organisator genoemd. Het evenement heeft tot doel 'het bevorderen van de plaatselijke handel en het verenigingsleven'.
Art. 2. Datum, tijdstip en duurtijd van het evenement : De Putse Grensfeesten vinden jaarlijks plaats op de laatste zondag van juni van 08.30 uur tot 19.00 uur. De zone bestemd voor de Putste Grensfeesten wordt verkeersvrij gemaakt van 07.00 uur tot 21.00 uur. Art. 3. Plaats van het evenement : De Putse Grensfeesten worden gehouden in de Ertbrandstraat (Kapellen) - Puttestraat (Stabroek) - Antwerpsestraat (Woensdrecht). Art. 4. Privacy : De organisator verbindt er zich toe geen gegevens van deelnemers door te geven aan derden, dit conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer t.o.v. de verwerking van persoonlijke gegevens. Art. 5. Deelnemers : Elke markthandelaar, lokale middenstander, lokale vereniging, rommelmarkter kan potentieel deelnemen aan de Putse Grensfeesten. Zij worden "deelnemer" genoemd. Art. 6. Inschrijvingen : o Deelnemers die willen deelnemen aan de Putse Grensfeesten moeten zich kandidaat stellen bij de organisator tijdens de inschrijvingsperiode die loopt van 1 februari tot 31 mei. Men kan hiervoor terecht op de website van de organisator : www.putsegrensfeesten.be o Deelnemers moeten, voor een geldige inschrijving, akkoord gaan met het reglement van inwendige orde. Dit kan d.m.v. het aanvinken van het vakje "Ik ben akkoord met het reglement van de Putse Grensfeesten" op het inschrijvingsformulier. Als het vakje niet is aangevinkt wordt de inschrijving niet weerhouden. o Deelnemers moeten bij hun inschrijving naar waarheid weergeven welke producten, diensten of activiteiten zij aanbieden. o De organisator ijvert voor een gemengd aanbod van artikelen. Als er meerdere deelnemers met een welbepaald artikel ingeschreven zijn zullen volgende inschrijvingen met datzelfde artikel geweigerd worden. o De organisator beslist autonoom om de inschrijvingen te aanvaarden of weigeren cfr. het reglement en wijst de standplaatsen toe wanneer de inschrijvingsperiode is afgelopen. Er is geen verhaal mogelijk tegen een aanvaarding of weigering. o Deelnemers ontvangen tijdig voor de aanvang van de Putse Grensfeesten, én pas na de ontvangst van het inschrijvingsgeld, een plaatsing- of doorgangbewijs. o Deelnemers kunnen schriftelijk annuleren tot ten laatste 2 weken voor de aanvang van de Putse Grensfeesten waarna de deelnemer zijn betaalde inschrijvingsgeld teruggestort krijgt. Een deelnemer die annuleert in de 14 dagen voor aanvang van de Putse Grensfeesten, of niet komt opdagen zonder schriftelijk te annuleren, kan geen aanspraak maken op een terugbetaling van het door hem betaalde inschrijvingsgeld. o Deelnemers die aanvaard en geplaatst worden op 1 editie van de Putse Grensfeesten hebben niet automatisch het recht op een deelname bij volgende edities. Deelnemers dienen elk jaar opnieuw de inschrijvingsprocedure te doorlopen. Art. 7. Inschrijvingsgeld : o Het inschrijvingsgeld bestaat deels uit een vergoeding voor de organisator en deels uit de verschuldigde taksgelden voor de gemeentebesturen. Beiden worden geïnd door de organisator en de verschuldigde taksgelden worden door de organisator overgemaakt aan de gemeentebesturen van Stabroek en Kapellen. o Deelnemers die nalaten hun inschrijvingsgeld te betalen voor de uiterste betaaldatum verliezen hun recht op een standplaats. o Mocht om enige reden dan ook, buiten de wil van de organisator om, de Putse Grensfeesten geheel of gedeeltelijk geannuleerd worden, of vroeger dan gepland beëindigd worden, dan is de organisator aan de deelnemers geen terugbetaling van het inschrijvingsgeld en/of schadevergoeding verschuldigd. Art. 8. Verantwoordelijkheden van de deelnemers : o Deelnemers moeten in orde zijn met hun verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid. Zij dragen zelf de volledige verantwoordelijkheid voor eventuele schade die zij aan derden toebrengen. o Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de verzekering van hun goederen en personeel dat zich bevindt op het terrein van de Putse Grensfeesten. De organisator kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor enige schade, diefstal, verlies,... o Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor alle ongevallen die kunnen gebeuren tijdens het opstellen, uitbaten en afbreken van hun stand. De organisator kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden. o Deelnemers zijn verplicht alle wettelijke vereisten na te leven die van toepassing zijn op hun deelname (wet op de handelspraktijken, Btw-regelgeving, hygiëne-regelgeving, ...) o Deelnemers die elektriciteit wensen dienen hiervoor zelf de nodige regelingen te treffen. De organisator voorziet GEEN elektriciteit. o Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun commercieel belang. De organisator kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor een eventueel tegenvallende opbrengst. Art. 9. Standplaatsen : o De organisator stelt enkel een staanplaats ter beschikking, geen kraam, tent, tafel, stoelen of enig ander materiaal. De organisator stelt ook geen elektriciteit of kabels ter beschikking. o Deelnemers kunnen hun stand opstellen op de plaats dewelke hen werd toegewezen. Dit kan vanaf 07.00 uur tot 08.30 uur. Deelnemers die hun stand niet hebben ingenomen om 08.30 uur kunnen hierop geen aanspraak meer maken, de standplaats kan door de organisator aan derden worden toegewezen, de deelnemer is dan verplicht achteraan aan te sluiten om, indien mogelijk, een nog vrije standplaats in te nemen. o Deelnemers mogen om 18.00 uur starten met het ontruimen van hun stand. Deelnemers die hun stand afbreken en/of de Putse Grensfeesten volledig verlaten tijdens het feestgedruis zullen geweerd worden van volgende edities. o Deelnemers dienen zich te houden aan de afmetingen dewelke hen werden toegewezen en vermeld staan op hun plaatsing- of doorgangbewijs. Uitbreiden van de stand is enkel mogelijk met de voorafgaandelijke en uitdrukkelijke toestemming van de organisator, én het betalen van een bijkomende retributie. o Deelnemers moeten er bij het opstellen van hun stand voor zorgen dat een doorgang van minstens 4 meter behouden blijft zodat de hulpdiensten met hun interventievoertuigen vlot kunnen passeren. Deelnemers moeten er ook voor zorgen dat de bewoners van het pand waarvoor hun stand wordt opgezet, te allen tijde hun woning op een comfortabele manier kunnen verlaten/betreden. o Deelnemers mogen geen schade toebrengen aan het wegdek, voetpaden, verkeersborden, panden,.... Deze lijst is niet limitatief. Zij mogen hun stand (kraam, wagen,...) op geen enkele manier vastmaken aan panden, wegen, verlichtingspalen of verkeersborden. Beschadigingen die ondanks dit verbod toch zouden worden aangebracht, zullen op de deelnemer verhaald worden. o Deelnemers moeten zich houden aan de geldende veiligheidsvoorschriften en zijn zelf verantwoordelijk voor het correct en stevig opstellen, en het uitbaten, van de eigen stand op een manier waardoor de veiligheid van de bezoekers gegarandeerd is. Kabels ed. mogen niet over de straat gelegd worden. o Deelnemers moeten, duidelijk zichtbaar, in hun stand een bord hangen waarop de naam van de deelnemer, het handelsregisternummer en het BTW-nummer vermeld staan. o Deelnemers die voeding aanbieden moeten in hun stand een brandblusapparaat voorzien. Gebruik van vloeibaar petroleumgas in persflessen en/of houders is verboden. Gebruik van verwarmingstoestellen voor bak-, braad of kookdoeleinden is alleen toegestaan in standen die daarvoor speciaal zijn uitgerust. o Deelnemers die alcoholische dranken verkopen moeten in orde zijn met de geldende wetgeving inzake deze materie. o Deelnemers die drank of voeding aanbieden zijn verplicht om te werken met herbruikbaar cateringmateriaal en moeten een beloningssysteem voorzien waarbij ten minste 90% van het herbruikbaar materiaal terug wordt gebracht. (bv. werken met een waarborg). Eenmalig bruikbaar plastiek bestek, plastiek wegwerpbordjes, éénmalige verpakkingen en/of plastiek zakjes zijn strikt verboden. Deelnemers kunnen voor meer informatie over de toegestane materialen terecht op https://www.kapellen.be/duurzaamheid-op-evenementen Nog meer info kan gevonden worden op https://ovam.vlaanderen.be/groen-event o Deelnemers moeten zelf het afval dat voortkomt uit hun deelname gesorteerd verzamelen (PMD, GFT, Papier, restafval,...) én meenemen na afloop van de Putse Grensfeesten. Er mag in geen geval afval achtergelaten worden op het openbaar domein. Art. 10. Sancties : o Bij wanbetaling, het niet akkoord gaan met of de niet-naleving van dit reglement zal alle verdere deelname aan de Putse Grensfeesten geweigerd worden voor de toekomst. o Bij het niet naleven van dit reglement tijdens het verloop van de Putse Grensfeesten kan de deelnemer door de organisator verplicht worden zijn/haar standplaats te verlaten zonder enige vorm van vergoeding en/of schadeloosstelling. o Deelnemers die afwijken van de producten, diensten of activiteiten die men opgaf bij de inschrijving kunnen door de organisator verplicht worden de Putse Grensfeesten te verlaten zonder enige vorm van vergoeding en/of schadeloosstelling. o Deelnemers die afval achterlaten zullen de kosten voor het verwijderen ervan moeten dragen. De organisator zal deze kosten verhalen op desbetreffende deelnemer. o Bij geschillen zijn de rechtbanken van Antwerpen bevoegd. Laatste update: 01/09/2025 . Raad van het Dorp
of op het telefoonnummer van de voorzitter. Inschrijvingen die buiten deze inschrijvingsperiode vallen zijn ongeldig en worden niet weerhouden.